Choć miał to być tekst o książce dr Joe Dispenzy Wymień umysł na lepszy model i z takim zamiarem zaczynałem go pisać, to jednak wspomniana pozycja będzie tylko jedną z kilku, które tu przywołam. Lektura ta uświadomiła mi, że wiele książek, które czytałem w ostatnich latach, przekazuje wspólną ideę: nasze myśli kształtują naszą przyszłość.
W tym tekście chciałbym skupić się na tym właśnie przekazie. Nawet jeśli jesteś zwolennikiem teorii, że wszystko jest już zaplanowane i w naszym życiu nie ma miejsca na przypadek, zachęcam Cię do przeczytania tego tekstu z uwagą do końca.
Dlaczego coś jest jakieś?
Nigdy nie mogłem pogodzić się z myślą, że coś jakieś jest i już takie pozostanie. Moje wewnętrzne przekonanie zawsze podpowiadało mi: owszem, tak jest, bo tak się umówiliśmy, taki konstrukt społeczny stworzyliśmy. Tak działa znany nam świat, który opisał człowiek. Ktoś ma takie przekonania i takie myśli. No dobrze, ale dlaczego nie mogłyby być inne?
Buddyści twierdzą, że jedyne co jest pewne, to niepewność. A my w zachodnim świecie szukamy trwałych stwierdzeń, oceniamy ludzi, przypisujemy łatki, także sobie samym, myśląc w pewnych ramach: "Jestem taki, nie nauczę się tego" albo wręcz przeciwnie: "Jestem lepszy od innych".
Joe Dispenza w swojej książce podkreśla, że nie da się dokonać zmiany ani kreować swojej przyszłości bez wiedzy i wiary, że to jest możliwe. Zaleca odrzucenie czasu, ciała i otoczenia. Ja zastanawiam się nad odrzuceniem pewnych przekonań, które mamy, aby uwierzyć, że możemy kreować swoją przyszłość. Poniżej przytaczam kilka faktów, które pojawiają się w literaturze.
Wszystko wymyślili ludzie
Wszystko, co jest i co znamy, zostało wymyślone i nazwane przez ludzi. Możemy powiedzieć, że ludzie tworzą rzeczy, znajdując pewne zależności w naturze. Tworzą rzeczy fizyczne, podobnie jak pojęcia, języki, teorie – wszystko. Zawsze pojawiał się ktoś, kto miał pewną wizję, czuł, że może być coś innego i tworzył, opisywał lub przekazywał dalej. Inni albo się z tym zgadzali albo nie, zgodnie ze swoją wiedzą, przekonaniami i potrzebami. Ale zawsze na początku był ktoś z koncepcją i chęcią do działania.
Zatem, jeśli mamy jakieś wizje i są one zgodne z obowiązującymi prawami – a może czasem lekko je naginają – to może warto próbować i tworzyć swoją przyszłość?
Obserwator odgrywa kluczową rolę
Jednym z fundamentalnych aspektów fizyki kwantowej jest koncepcja superpozycji, która mówi, że cząstki takie jak fotony mogą istnieć w wielu stanach jednocześnie, dopóki nie zostaną zmierzone lub zaobserwowane. Oznacza to, że foton może być jednocześnie w różnych miejscach, a jego dokładne położenie staje się określone dopiero w momencie, gdy skupimy na nim naszą uwagę i dokonamy pomiaru.
Takie podejście sugeruje, że obserwator odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu rzeczywistości na poziomie kwantowym. Nasza obserwacja, to co widzimy i chcemy zobaczyć, ma znaczenie.
Tak to rozumiem, ale ignorancją byłoby powiedzieć, że rozumiem fizykę kwantową. Dlatego odsyłam Was również do wypowiedzi profesora Andrzeja Dragana lub ciekawego wywiadu z profesorem Wojciechem Żurkiem. Polecam!
Neuroplastyczność
Neuroplastyczność oznacza zdolność mózgu do modyfikowania swojej struktury i funkcji w odpowiedzi na doświadczenia i naukę. Za każdym razem, gdy uczymy się czegoś nowego, powstają nowe połączenia pomiędzy neuronami. Wiemy, że ten proces zachodzi przez całe życie.
Zmieniamy się, ewoluujemy. Im więcej się uczymy, tym więcej tworzy się nowych połączeń. Powtarzanie informacji, które już znamy, nie daje takiego efektu. Odtwarzanie znanych wzorców nie tworzy nowych połączeń, tylko wzmacnia te, które już są. Można powiedzieć, że jeśli uczymy się, to codziennie budzimy się nieco inną osobą niż wtedy, gdy poszliśmy spać.
To od nas zależy, jakie działania w tym zakresie podejmiemy i jak pokierujemy tą nieustannie zachodzącą zmianą.
Epigenetyka
Wydaje się, że jeśli o czymś myślimy, to świat sam podsuwa nam kolejne puzzle układanki. Tak właśnie trafiła w moje ręce książka dr Dawsona Churcha Geniusz w Genach — Medycyna epigenetyczna i nowa biologia intencji. Choć jeszcze jestem w trakcie czytania tej książki, to już mogę ją z całego serca zarekomendować.
Epigenetyka to dziedzina biologii, która bada, jak geny mogą być włączane i wyłączane bez zmiany samego kodu DNA. Wnioski z badań w tej dziedzinie sugerują, że nasze myśli, emocje i wiara mogą wpływać na ekspresję genów, a te zmiany mogą być dziedziczone.
Na zachętę do tej lektury, przytoczę zdanie, które cytuje autor w wymienionej książce: „[...] to, co dana osoba myśli na temat swojego zdrowia, jest jednym z najdokładniejszych wskaźników długości jej życia, jaki kiedykolwiek odkryto.”
Stres
Kolejnym puzzlem tej układanki jest odcinek podcastu profesora Andrew Hubermana, opublikowany 24 stycznia 2022 r., gdzie Dr Alia Crum przytacza swoje badania i podkreśla, że osoby postrzegające stres jako szkodliwy doświadczają silniejszych reakcji fizjologicznych, takich jak podwyższone ciśnienie krwi i wyższy poziom kortyzolu. Natomiast osoby, które widzą stres jako wyzwanie i okazję do rozwoju, mają mniej negatywnych reakcji fizycznych. Dr Crum podsumowuje, że zmiana nastawienia do stresu może poprawić reakcje fizjologiczne i emocjonalne. Co sugeruje, że nasze przekonania na temat stresu mają znaczący wpływ na zdrowie.
Nastawienie na rozwój i nastawienie na trwałość
Podobnie jest z wielokrotnie przywoływanym przeze mnie nastawieniem na trwałość i rozwój. Bardzo lubię tę koncepcję. Od ponad dwóch lat obserwuję jej zastosowanie na zajęciach i w życiu codziennym (tu piszę o tym więcej). Sama świadomość i zrozumienie, że jest coś takiego jak nastawienie na rozwój i trwałość, pozwala zareagować inaczej. Uczestnicy badań, które przeprowadziła autorka książki "Nowa psychologia sukcesu", profesor Carol Dweck, reagowali inaczej na postawiony problem, gdy wcześniej zapoznali się z koncepcją nastawień. Czyli wiedzieli o istnieniu nastawienia na rozwój. Byli świadmi, że można zareagować inaczej na napotkany problem. Nie byli namawiani do takiej reakcji, sama wiedza, że sie da i można, spowodowała inne działanie.
To co myślimy, kształtuje to kim jesteśmy i kim możemy się stać.
Podsumowanie
Nawet jeśli Twoje przekonania i wierzenia są twardo osadzone na ziemi, to czasem warto spróbować zrobić rzeczy inaczej. Wszystko, co nas otacza – teorie, prawa, rzeczy materialne – zostało opisane i nazwane przez ludzi. A ten otaczający świat ma ogromny wpływ na kształtowanie nas samych. Jednak jest coś wewnątrz, co czyni nas różnymi od innych. Dlatego warto odwołać się do tej indywidualnej cząstki i z pełną świadomością patrzeć w przyszłość. Jak już wiemy, istnieje spora szansa, że możemy ją kreować, tak jak przed nami była wykreowana przez innych.
Kiedyś, ktoś powiedział mi: Szymon, jeśli nie spełniasz swoich marzeń, spełniasz cudze. Z taką myślą Was zostawiam i życzę dobrego dnia. Szymon.
Piśmiennictwo:
- Carol Dweck, Nowa psychologia sukcesu, wyd. Muza, Warszawa 2021
- Crum, Alia & Akinola, Modupe & Martin, Ashley & Fath, Sean. (2017). The role of stress mindset in shaping cognitive, emotional, and physiological responses to challenging and threatening stress. Anxiety, Stress, & Coping. 30. 1-17. 10.1080/10615806.2016.1275585.
- Dawson Church, Geniusz w genach, wyd. Virgo, Warszawa, 2021
- Dr Joe Dispenza, Wymień umysł na lepszy model, wyd. Studio Astropsychologii, Białystok 2020
- Huberman Lab: https://youtu.be/dFR_wFN23ZY?si=xJah4mqi_MCR0Lje (dostęp 29.05.2024 r.)
- Wywiad z prof. Andrzejem Draganem: https://youtu.be/vitiBGIUPX4?si=iTJ_rvmZqjXy6CBG (dostęp 29.05.2024 r.)
- Wywiad z prof. Andrzejem Żurkiem: https://youtu.be/fTnao9jzpNc?si=Vs3LuDApw9Nn8t5w (dostęp 29.05.2024 r.)
Przeczytaj także:
- Jak przebiega proces nauki u dorosłych na przykładzie nauki żonglowania
- Jak zapamiętujemy – najnowsze doniesienia ze świata nauki
- Jak dorośli uczą się nowych rzeczy – poznaj warunki, które muszą zaistnieć